zaterdag 2 november 2013

Wijn ongein

Hoi!

Ik ben Marleen, 20 jaar en ik kan zo ontzettend genieten van een glaasje (of twee) wijn. Na een drukke dag, gezellig met vriendinnen of vriend en bij het eten. Net als veel andere meisjes begon ik op mijn zestiende met het drinken van goedkope mierzoete witte wijn. Dit heeft ongeveer vier jaar geduurd voordat ik over ben gestapt op droge witte wijn. Toch moet ik stiekem toegeven dat ik nog steeds wel eens een zoete wijn bestel in een kroeg (sst niet doorvertellen!). Toch vind ik het super jammer dat ik er zo weinig van weet! Ik heb wel vaker dan eens een wijnproeverij gedaan waarbij ik heb geleerd welke stappen ik moet nemen om de wijn optimaal te kunnen proeven: glas draaien, ruiken, een sip nemen en een soort zuiggeluid maken en uitspugen (lees: opdrinken). Sorry wijnkenners als ik de juiste termen niet heb genoemd (verbeteringen zijn altijd welkom)! Droog, zoet, rood, wit, rosé kan ik nog net uit elkaar halen, maar waarom de ene rode wijn nou een cabernet is en de andere witte een chardonnay? Ik vind dat ik veel te weinig weet over de juiste smaken. Op de etiket bij de Gall&Gall staat vaak welke soorten smaken er in de wijn te vinden is, maar de appel, mango of noot die in de droge witte wijn zit proef ik toch echt bijna nooit. Ligt het aan mij, of moet ik gewoon heel geconcentreerd nadenken over elke slok die ik drink?

Ik heb bedacht dat ik zelf mijn kennis over wijn wil vergroten. Door een eigen zoektocht te gaan starten: zelf te bedenken (met behulp van boeken, vrienden en de etiket van een wijnwinkel) welke wijn ik lekkerder dan een andere en waarom een bepaalde wijn goed past bij een bepaald gerecht. En het leukste hiervan is: de hele zoektocht ga ik allemaal met jullie delen!

Ik heb vanmiddag een borrel van kennissen die 12,5 jaar getrouwd zijn. Eens zien met welke wijnen ik ga proosten en met wat voor een verhaaltje ik jullie morgen ga vermaken!


Doei!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten