woensdag 6 november 2013

''Past in ieder geval niet bij borrelnootjes''

Hoi Hoi,

Ik heb stiekem verteld aan mijn vriendje dat ik een blog over mijn zoektocht naar kennis over wijn aan het schrijven ben. Hij ging meteen op pad en kocht een wijnboekje voor mij en verschillende soorten wijn die we meteen zijn gaan uitproberen. Super lief! Het boekje over wijn is een 'snelcursus wijn met feiten, jargon en inside information'. Misschien kan ik jullie na het lezen hiervan meer spannende wijntermen vertellen! Hierover een ander keertje meer als ik hem uit heb gelezen.

Afgelopen zondag avond heb ik drie soorten wijn uitgeprobeerd die mijn vriendje had gekocht: één omdat de naam vreemd en onbekend was, één andere het etiket er leuk uit zag, en de derde wijn was één waarvan ik eerder had verteld dat ik die soort lekker vind. We begonnen met de wijn waarvan de naam vreemd en onbekend was. Het was een 'Muscadet' . Het is een Franse wijn uit de Loire regio. Nu ga ik jullie één van de best bewaarde geheimen in de wijnwereld vertellen (volgens het wijnboekje): de wijn smaakt eigenlijk nergens naar! Dat klinkt misschien een beetje gek, maar het is echt waar. Dit is bij wijnproeverijen gebleken, waarbij de wijnproevers de smaak niet konden beschrijven. Mijn vriendje vond het maar een 'lompe wijn' en we waren het er beide mee eens dat het in ieder geval niet past bij borrelnootjes. 

Van wijn nummero twee heb ik maar één slok gehad. Het etiket zag er wel super leuk uit (zie foto), maar de wijn vond ik niet zo lekker. Het was een droge witte wijn: een Sauvignon Blanc. Op het etiket stond een krabbeltje met de woorden 'le ja ja de jau'. 'Ja ja' is Franse slang voor 'een glaasje wijn'. De wijn komt van Chateau de Jau, dat gelegen is in Frans Catalonië. Ik ben benieuwd wat voor een glaasje wijn je krijgt als je in Frankrijk een 'ja ja' besteld! 

De laatste wijn was een Muscat! Mmmmmm echt heerlijk zoet. Muscat is een dessert wijn, waar minder alcohol in zit dan een gemiddelde fles: 5 procent. Je moet er echt van houden, maar aangezien ik een zoetekauw ben, kon dat bijna niet missen. Ik heb al één keer eerder een Muscato gehad in de Barossa Valley in Australië en die was ook zo lekker. Dit had ik verteld en daarom had mijn vriendje er één meegenomen. Omdat er zo weinig alcohol in zit, drinkt het gemakkelijk weg, maar kon ik er ondertussen erg van genieten!

Dit was mijn wijnverslag van afgelopen zondag. Tot de volgende :)

Doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten