vrijdag 8 november 2013

Een uitgesproken bouquet

Een alomvattende term die je altijd kunt gebruiken is uitgesproken. 'Deze wijn heeft een uitgesproken bouquet (geur), vind je ook niet?' is een veilige opmerking die ook nog eens klinkt alsof je er alles vanaf weet.

Dit is een citaat uit het wijnboekje dat ik heb gekregen en omschrijft ongeveer de manier waarvoor het in zijn geheel is geschreven. Volgens het boekje mag ik dus gewoon mooie wijntermen gebruiken, waarvan ik zelf niet precies weet wat het betekent en waarvan ik niet weet of het wel past bij de wijn die ik aan het drinken ben, maar waardoor het wel lijkt alsof ik er verstand van heb! Ideaal. Het is een erg leuk boekje geschreven door Harry Eyres. Hij noemt het zelf een 'bluffersgids', die is uitgerust met een vocabulaire en een techniek van misleiding zodat de kans kleiner is dat je door de mand valt wanneer je jezelf op gevaarlijk (wijn)terrein bevindt. 

Kunnen jullie je nog herinneren dat ik in mijn verhaaltje over Pinot Grigio vertelde over termen 'full-bodied', 'light-bodied' en 'a balance of acidity' en dat ik daar geen touw aan vast kon knopen? Nu kan ik het jullie haarfijn uitleggen! Wanneer een wijn veel body heeft, heeft het een uitgesproken smaak (daar heb je hem). Wanneer een wijn weinig body heeft, is het 'vlak' en volgens het boekje is dat geen compliment. Het is belangrijk dat wijn in balans is. Dit houdt in dat de belangrijke componenten waaruit een wijn bestaat, ( dit zijn alcohol, zuurgraad en fruitsmaak), min of meer in harmonie met elkaar zijn. Deze termen doen wonderen wanneer je een gesprek over wijn hebt met een kenner.

Dit en nog veel meer kennis kan ik jullie vertellen uit het leuke wijnboekje, maar dat ga ik allemaal niet meteen aan jullie verklappen :) Het moet natuurlijk een beetje spannend blijven.

Tot snel,

Doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten