vrijdag 22 november 2013

Sangria

Hallo, daar ben ik weer!

Het heeft even geduurd tot ik weer een nieuw verhaaltje kon schrijven vanwege wijnloze dagen en een kleine vakantie naar Malaga, maar nu zal ik de spanning niet meer opbouwen! Zijn jullie niet razend benieuwd naar mijn ervaring met de zoete, fruitige, Spaanse Sangria? Ja he, snap ik wel :) Hier komt het:

Sangria is een ideale alcoholische dorstlesser die vooral lekker is bij temperaturen rond de 25/30 graden. Als ik naar buiten kijk is het niet helemaal het juiste sangria weer, maar misschien kan ik de zomerse sferen een beetje terugbrengen bij jou achter de laptop. Sangria kan je zelf maken (zie het recept onderaan de pagina), maar ik wilde de allerbeste proeven en dat kan alleen in het land waar het drankje zelf is ontstaan. Die heb ik gedronken na een lange dag waarin we de toerist hebben uitgehangen, in een typisch Spaans restaurantje onder het genot van tapas.

Ik moet jullie allereerst bekennen dat het eigenlijk niet alleen uit wijn bestaat. De ingrediĆ«nten zijn: rode wijn, brandewijn (het liefste Spaanse), allerlei soorten fruit en een zoetmaker als suiker. Ik ben er na wat speurwerk achter gekomen dat het woord Sangria is afgeleid van het Spaanse woord Sangre, dat 'bloed' betekent. De kleur mag dan wel rood zijn, maar als ik in het Spaans een glaasje bloed bestel klinkt het toch iets minder aantrekkelijk! Sangria zit volgens de tradities in een glazen kom, geserveerd met een houten lepel om de stukjes fruit die onderin de kom zitten eruit te graven. Het gekke aan Sangria is dat de stukje fruit deel zijn van het drankje en ook nog in het glas zitten wanneer je deze drinkt. Het fruit zorgt voor een groot deel van de smaak en is onmisbaar.

Wil je zelf de zomer nog een keertje in huis halen en ook een lekker glaasje sangria drinken? Recepten van sangria komen in allerlei soorten en maten. Voor jullie heb ik een basis sangria recept:

Benodigdheden

1 Shotglaasje brandewijn
2 glazen tonic
750 ml rode wijn naar voorkeur (cabernet sauvignon, merlot, rioja reds, zinfandel of shiraz)
1 limoen
1 sinaasappel
2 theelepels tafelsuiker

Bereiding:
Snij de citroen en sinaasappel in partjes. Schenk de rode wijn in een karaf en kom en knijp het sap in de wijn. Voeg de partjes fruit, het shotglaasje brandewijn en de theelepels suiker toe. Laat het een nachtje inweken. Voeg de tonic toe voordat de sangria wordt opgedronken.



Tot het volgende verhaaltje,

Doei!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten