vrijdag 6 december 2013

Oveja Negra

Het zwarte schaap zijn de zondebok, verschoppeling (van Dale)

Ik ben benieuwd waarom de Chileense wijn die ik een paar avonden geleden heb gedronken onder de naam 'Oveja Negra' luidt. Dit betekent namelijk 'zwarte schaap' en als ik de van Dale mag geloven zou het de verschoppeling van de wijnenfamilie zijn. Ik ging op onderzoek uit en kwam terecht bij de website van de Oveja Negra. Daar staat dat de wijnen van de Oveja Negra wijngaarden zijn gemaakt van druiven die met de hand zijn geoogst in de wijngaarden in de Maule Valley. Het is een unieke wijn waarvan meteen genoten kan worden en waarvan de prijs/kwaliteit verhouding optimaal is. Op de homepage vind ik nog niets over een zwart schaap, maar mijn zoektocht gaat verder!

Hebbes! Onder het kopje 'dare to be yourself' staat waar de naam zwarte schaap vandaag komt. Ik citeer: 'a black sheep is the is a unique, original and out of the ordinary person. Someone who calls your attention and intrigues you.' Ze vergelijken zichzelf met een zwarte schaap, omdat deze wijnen karakter en een persoonlijkheid hebben. Hmm, nog steeds ben ik benieuwd waarom ze wijn beschrijven met zulke termen. Lijken wijnen dan toch meer op mensen dan ik dacht?

Voor de verandering was de wijn van Oveja Negra een rode wijn. Dit omdat de degene die de wijn heeft gekocht (ik noem geen namen :p) dacht dat het een witte wijn was. Ik ben minder ervaren met rode wijnen, maar ik ben ze wel steeds meer gaan waarderen. De wijn die ik heb gedronken is een Cabernet Sauvignon Syrah. Ik vind het heel moeilijk om de smaak ervan te beschrijven en daarom vraag ik weer hulp van de website: een uitgesproken bouquet met aroma van bessen, kersen, pittigheid en een kleine hint van groene paprika (?) met een zacht snufje van eik. Klinkt veelbelovend, vinden jullie niet? Verder is er nog een beschrijving van anderhalve pagina met informatie over de geschiedenis, de druif, de wijngaard en de wijnmakers van deze wijn, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen. Wel ga ik jullie vervelen met een plaatje van deze wijn (zie hiernaast), want ik wil hem zeker aanraden aan mensen die wel houden van een glaasje rood genot! 


Doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten