zondag 21 juni 2015

Somm

Ik ga jullie een nieuw woord leren. Althans, voor degene die het woord niet kennen: Sommelier. De sommelier is de ober die wijnen adviseert in een restaurant. Ik heb een interessante documentaire gezien waarvan mijn mond openviel op aanrader van een collega van mij. De documentaire heet Somm en met behulp van altijd geliefde vriend Netflix kon ik deze bekijken. Somm is in de wijnwereld slang voor sommelier. Ondanks deze fantastische blog vind ik mezelf niet hip genoeg om dat ook te mogen doen en daarom zal ik een sommelier een sommelier blijven noemen (ik moet toegeven dat het ook wel lekker klinkt, mits het op z'n Frans wordt uitgesproken: sommelieeeee).

De documentaire ging over een Master Sommelier examen die één keer per jaar wordt gehouden en waarvan er nog maar 197 mensen over de hele wereld dit examen gehaald hebben (slik). Het examen bestaat uit drie rondes: 1. smaaktest, 2. theorie en 3. service. De Master Sommeliers in opleiding moeten onder andere precies weten uit welke land, welke regio, welke wijnstreek, uit welk jaar en of het een goed wijnjaar is geweest. Daarnaast moeten zij de naam van de wijn kunnen noemen en de geuren die de wijn bevat. Antwoorden die voorbij kwamen zijn natte wol, bedorven viooltjes en kattenpis. Huuuuh? Hoe weet iemand precies hoe natte wol ruikt? Ik vind het maar gek. Wat blijkt, sommeliers hebben dus ontzettend veel verstand van geuren in de wereld. Ze hebben overal aan gesnuft en op die manier herkennen zij bepaalde geuren in hun wijn. Maak je dus geen zorgen wanneer je iemand in het park aan een eik ziet ruiken of aan bedorven paardenbloemen, de kans is groot dat diegene een sommelier van beroep is.

Wees trouwens niet bang dat de geuren die zijn beschreven op de fles (lees: kattenpis) in de wijnen zijn verwerkt. Het is namelijk de geur die door de manier waarop de wijn is gemaakt en de plek waar de druiven groeien in de wijn naar boven komt. Ik ben weer een stukje wijzer en daarmee jullie ook! Ik zal eens bedenken waar ik zal beginnen met ruiken om op mijn eigen manier mijn wijnkennis te vergroten. Als het zover is, zal ik niet schromen om het met jullie te delen. Wie weet komt het ooit nog zover dat ik het somm ga schrijven in plaats van sommelier. Dan weten jullie hoe laat het is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten